Ładowanie strony.
Proszę czekać.

menu

Oferta dla szkół

OFERTA LEKCJI I WARSZTATÓW OZECENTRUM EKO-ENERGETYCZNE W SUCHORABIE

Jest nam niezwykle miło przedstawić Państwu ofertę naszego Eko-Energetycznego Centrum OZE, które powstało by szerzyć wiedzę na temat szeroko rozumianych odnawialnych źródeł energii oraz efektywności z tym związanej.

Naszym podstawowym celem działania jest promowanie działań innowacyjnych i efektywnego łączenia nauki z biznesem.

Centrum jest niepublicznym ośrodkiem kształcenia ustawicznego wpisanym do rejestru usług szkoleniowych.

Ulokowaliśmy swoją działalność w miejscowości Suchoraba , w powiecie wielickim (województwo małopolskie).

W skład obiektu wchodzą ścieżka edukacyjna przedstawiająca możliwości pozyskiwania darmowej i proekologicznej energii ze środowiska (płytka geotermia) oraz dom energooszczędny.

W związku z powyższym kierujemy do Państwa propozycję spędzenia ze swoimi Uczniami lekcji OZE i warsztatów w naszym centrum.

Poniżej przedstawiamy Państwu tematyczny , szczegółowy opis naszych spotkań i warsztatów dla młodzieży z podziałem dla szkół podstawowych i ponad podstawowych.

Wizyty zawodoznawcze dla uczniów

Prototypowy biurowiec zero energetyczny i prototypowy dom jednorodzinny zero energetyczny Instytutu Doradztwa Sp. z o.o.

oferta wizyt zawodowozanwczych i lekcji na stronę Eturia oraz Instytut Doradztwa Sp.zo.o..doc

Cele wizyt

Zasadniczymi celami wizyty i uczestników jest zdobycie wiedzy na temat działania i podstaw montażu różnych rodzajów instalacji odnawialnych źródeł energii, a w rezultacie podniesienie kompetencji zawodowych i zwiększenie szansy na zatrudnienie.

Wszystkie zajęcia edukacyjne prowadzone są w naszym centrum odnawialnych źródeł energii w Suchorabie.


Przykładowy zakres tematyczny wizyty:

Dzień pierwszy wizyty zawodoznawczej będzie poświęcony zawodowi montera energetyki odnawialnej w specjalności: instalacji systemów pomp ciepła. Przedstawiciel zawodu zapozna uczniów z podstawami hydrauliczno-sanitarnymi, rodzajami systemów pomp ciepła. Specjalista w dziedzinie pomp ciepła, na podstawie zainstalowanych w centrum systemów przedstawi uczniom wady i zalety różnych rodzajów stosowanych rozwiązań, uczniowie pod nadzorem montera będą mogli wykonać podstawowe prace związane z montażem instalacji pomp ciepła, dodatkowo specjalistycznym sprzętem laboratoryjnym wykonają pomiary parametrów cieplnych instalacji współpracujących z pompami ciepła. Na tej podstawie uczniowie w praktyce będą mogli ocenić efekt ekologiczny, ekonomiczny, społeczny związany z wykorzystaniem energii ziemi i powietrza do celów produkcji energii cieplnej w instalacjach z pompami ciepła.

Drugi dzień wizyty poświęcony będzie zawodowi montera energetyki odnawialnej w specjalności wykorzystującej energię słoneczną do produkcji energii elektrycznej w instalacjach fotowoltaicznych. Certyfikowany monter instalacji fotowoltaicznych, zapozna uczniów z genezą zawodu, podstawami elektrycznymi, rodzajami instalacji PV. Ponadto specjalista w zawodzie przedstawi filozofię stosowania zaawansowanych, innowacyjnych technologicznie systemów energetyki odnawialnej, w taki sposób, aby zwiększyć świadomość uczniów, iż tego typu rozwiązania są nie tylko ekonomicznie uzasadnione ale również przyjazne środowisku naturalnemu. W trakcie pierwszego dnia wizyty uczniowie, pod opieką specjalisty, będą mogli własnoręcznie zamontować instalację fotowoltaiczną. Dzięki temu staną się ekspertami w dziedzinie montażu ekologicznych technologii fotowoltaicznych.

Na zakończenie zajęć przedstawiciel firm z branży OZE wraz z doradcą zawodowym omówią poszczególne specjalizacje w zawodach wykorzystujących technologie OZE. Zostaną omówione warunki zatrudnienia w poszczególnych specjalizacjach zawodowych OZE, warunki pracy oraz płacy z uwzględnieniem możliwości uzyskania specjalistycznych certyfikatów UDT z zakresu odnawialnych źródeł energii.

Dyskusja i pytania do przedstawicieli firm z branży OZE.


Program szkolenia

Dzień PierwszyDzień drugi

Moduł I: POMPY CIEPŁA

godz. 8.45 – 9.15

– posiłek regeneracyjny (zapewnia Wykonawca),

godz. 9.15 – 10.00

oprowadzenie uczniów po laboratorium odnawialnych źródeł energii w Suchorabie i ścieżce edukacyjnej w zakresie geotermii płytkiej.:

  • – omówienie zasad BHP panujących na terenie centrum,
  • – regulamin obowiązujący w miejscu realizacji zajęć praktycznych.

godz. 10.00 – 14.00

  • – szkolenie zawodoznawcze monterskie z zakresu pomp ciepła: cz. 1
  • – zasada działania, budowa pomp ciepła
  • – rodzaje instalacji z pompami ciepła
  • – wady, zalety, produkcji energii cieplnej wykorzystując do tego celu instalacje z pompami ciepła.
  • – efekt ekologiczny, ekonomiczny, społeczny związany z wykorzystaniem energii ziemi i powietrza do celów produkcji energii cieplnej w instalacjach z pompami ciepła
  • – roczna efektywność energetyczna instalacji z pompami ciepła.

godz. 14.00 – 14.30

  • – przerwa poczęstunek

godz. 14.30– 18.30

  • – szkolenie zawodoznawcze monterskie z zakresu pomp ciepła: cz. 2
  • – budowa instalacji grzewczej z pompami ciepła
  • – zasady doboru instalacji grzewczych dla wybranego obiektu
  • – miejsce lokalizacji urządzeń stosowanych w instalacjach z pompami ciepła
  • – materiały narzędzia i sprzęt do montażu instalacji grzewczych zasilanych energią cieplną z pomp ciepła
  • – prace związane z montażem instalacji z pompami ciepła
  • – pomiary parametrów cieplnych instalacji współpracujących z pompami ciepła
  • – błędy montażu pomp ciepła
  • – ocena jakości wykonania montażu instalacji z pompami ciepła

godz. 18.30- 19.00 zakwaterowanie na terenie centrum

Moduł II: FOTOWOLTAIKA

godz. 8.00 – 8.30

  • – posiłek regeneracyjny (zapewnia Wykonawca),

godz. 8.30 – 13.30

  • – szkolenie zawodoznawcze z zakresu systemów fotowoltaicznych cz. 1:
  • – konstrukcja modułów fotowoltaicznych,
  • – zasada działania modułów fotowoltaicznych,
  • – rodzaje instalacji fotowoltaicznych,
  • – wady, zalety, produkcji energii elektrycznej wykorzystując do tego celu instalacje fotowoltaiczne,
  • – efekt ekologiczny, ekonomiczny, społeczny związany z wykorzystaniem energii słonecznej do celów produkcji energii elektrycznej w instalacjach fotowoltaicznych,
  • – konstrukcja modułów fotowoltaicznych,
  • – zasada działania modułów fotowoltaicznych,
  • – prace związane z montażem instalacji fotowoltaicznej,
  • – materiały narzędzia i sprzęt do montażu instalacji fotowoltaicznych. Sposoby montażu instalacji PV na dachach płaszczyznach.

godz. 13.30 – 14.00

  • – przerwa obiadowa (obiad zapewnia Wykonawca),

godz. 14.00– 17.00

szkolenie zawodoznawcze z zakresu systemów fotowoltaicznych cz. 2:

  • – prace związane z montażem instalacji fotowoltaicznej,
  • – budowa instalacji fotowoltaicznej,
  • – zasady doboru instalacji fotowoltaicznych,
  • – miejsce lokalizacji urządzeń stosowanych w instalacjach fotowoltaicznych,
  • – ocena jakości wykonania montażu instalacji fotowoltaicznej,
  • – omówienie najczęściej popełnianych przez monterów błędów montażowych.

Edukacja ekologiczna dla „Młodych Inżynierów”

1

Cele wizyt

Zasadniczymi celami wizyty uczniów jest kształtowanie postaw pro środowiskowych, budowanie poziomu aktywnego i świadomego zaangażowania w sprawy ekologii.

W przyjętej przez nas koncepcji programu wydzielono, odrębne bloki (moduły) edukacji ekologicznej, które mają na celu zdobycie wiedzy na temat poszczególnych obszarów, działań ekologicznych. Każdy blok zawiera określone treści w obrębie danego zakresu podstawowych zagadnień edukacji ekologicznej. Wszystkie zajęcia edukacyjne prowadzone są w naszym centrum odnawialnych źródeł energii w Suchorabie.

Kształtowanie właściwej postawy wobec środowiska należy rozpocząć od najmłodszych lat, bowiem świadomość człowieka kształtuje się przez całe życie, jednak jej podstawy każdy zdobywa w dzieciństwie i młodości, kiedy jest wrażliwy na wszystko, co go otacza.

Jednym ze skutecznych czynników aktywizujących dzieci jest kontakt z przyrodą, która jest bogatym źródłem przeżyć, wrażeń, doznań. Bezpośrednie zetknięcie dziecka z przyrodą wywołuje u niego chęć aktywnego działania w niej, a także budzi uczucia opiekuńczości i przyjaźni wobec świata roślin i zwierząt.


Główne cele programu edukacji ekologicznej dla „młodszych inżynierów”

Celem nadrzędnym jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i z jego możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.

W opracowanym programie cele edukacji ekologicznej obejmują:

  • – przekazywanie dzieciom podstawowych wiadomości o ekosystemach, obiektach i zjawiskach przyrodniczych znajdujących się w najbliższym środowisku,
  • – stworzenie sytuacji do bezpośredniego obcowania z przyrodą i dokonywania obserwacji zjawisk przyrodniczych występujących w różnych porach roku, rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody,
  • – Kształtowanie umiejętności mądrego i odpowiedzialnego współżycia człowieka z przyrodą. Uświadomienie, że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe,
  • – zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami ochrony przyrody,
  • – rozumienie znaczenia czystego powietrza dla zdrowia ludzi roślin, zwierząt,
  • – uwrażliwienie dzieci na czystość środowiska, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan czystości wód,
  • – przyzwyczajanie do oszczędzania bogactw ziemi, wyrabianie przekonania, że surowce naturalne trzeba oszczędzać, zbierać surowce wtórne,
  • – rozwijanie zainteresowań dzieci źródłem pochodzenia żywności, wyrabianie przekonania, że żywność nie zawsze jest zdrowa, wyrabianie umiejętności właściwego jej wyboru,
  • – uświadomienie dzieciom problemu opakowań, świadomy ich wybór,
  • – kształtowania umiejętności przekazywania przez dzieci wiadomości i wyrażania uczuć w różnorodnych formach ekspresji (językowej, graficznej, ruchowej),
  • – rozwijanie zainteresowań dzieci ruchem ekologicznym w Polsce rozumienie, że podobne działania na rzecz ochrony środowiska podejmują dzieci i dorośli na całym świecie,

Stawianie właściwych celów edukacji ekologicznej w szkole podstawowej i konsekwentna ich realizacja ma doniosłe znaczenie. Chodzi o ukształtowanie w dziecku postawy ekologicznej, która charakteryzuje się szeroką zdolnością percepcji wobec zjawisk przyrodniczych i społecznych, ciekawością świata i praw nim rządzących, odpowiedzialnością wobec wszelkich form życia, aktywnością, poczuciem więzi z przyrodą i ludźmi.


Przykładowy program tematyczny wizyty:

Moduł IModuł IIModuł III

MODUŁ I: ENERGIA

MY ENERGIĘ OSZCZEDZAMY I WAS DO TEGO NAMAWIAMY

  • JAK OSZCZĘDZAMY ENERGIĘ? – spotkanie z pracownikiem centrum, poznanie urządzeń technicznych wykorzystywanych w codziennym życiu opartych na źródłach energii.
  • CO PRZEPUSZCZA ŚWIATŁO? – zabawa badawcza; rozwijanie umiejętności obserwowania.
  • OD ŁUCZYWA DO ŻARÓWKI – poznanie etapów powstania światła z wykorzystaniem różnych źródeł energii; zapoznanie ze sposobami oświetlenia dawniej i dziś.
  • ENERGIĘ OSZCZĘDZAMY – ZBĘDNE ŚWIATŁO WYŁĄCZAMY. Wyrabianie nawyku wyłączania zbędnego oświetlenia i stosowania żarówek energooszczędnych.
  • MALI STRAŻNICY ENERGII –wspólne ustalenie sposobów oszczędzania energii w domu i w szkole; ustalenie dyżurnych „wygaszaczy energii”.

MODUŁ II: WODA

Z PRZYRODĄ CHCESZ ŻYĆ W ZGODZIE? – POMYŚL O WODZIE! OSZCZĘDZAJ KROPELKI, TO KŁOPOT NIEWIELKI.

  • W JAKI SPOSÓB MOŻEMY OSZCZĘDZAĆ WODĘ? – giełda pomysłów – zapoznanie ze sposobami oszczędzania wody
  • SKĄD SIĘ BIERZE WODA W KRANIE? – przedstawienie drogi wody ze zbiorników wodnych do mieszkań.
  • WODNIK Z KRYSZTAŁOWEGO JEZIORKA – ukazanie dzieciom negatywnych skutków zanieczyszczania wody i zgubnej działalności ludzi. Uświadomienie ,że i od nich zależy los i przyszłość naszej planety. Spacer wokół pobliskiego stawu. Zachęcanie do świadomych i szczegółowych obserwacji, uwrażliwianie na piękno przyrody poprzez bezpośredni z nią kontakt, uświadomienie różnorodności form życia zamieszkujących jezioro i jego okolice, oraz tego ,że człowiek jest również cząstką przyrody.

MODUŁ III: ODPADY

SZKOLNE RADY NA ODPADY

  • ŚMIECI SEGREGUJESZ CZYSTĄ ZIEMIĘ ZYSKUJESZ – zabawa interaktywna, segregacja do kolorowych pojemników – kształtowanie nawyku segregowania odpadów.
  • CO Z TYMI ŚMIECIAMI? – przedstawienie drogi śmieci, od materiałów użytkowych, poprzez recykling aż do wtórnego ich użycia, zwrócenie uwagi dzieci na możliwość wykorzystania odpadów
  • NASZE RADY NA ODPADY – wykorzystywanie gazet, butelek plastikowych oraz innych materiałów recyklingowych do zabaw – dostarczanie radości i zadowolenia podczas zabaw materiałami odpadowymi.

CENNIK ZAJĘĆ / WARSZTATÓW:

WIZYTA ZAWODOWOZANAWCZA

CZAS TRWANIA 1 DZIEŃ ( 8 godzin lekcyjnych ) – Koszt 80 zł od ucznia.

  • Do wyboru moduł moduł I: pompy ciepła lub moduł II – fotowoltaika i solary. W cenę wliczone ( materiały szkoleniowe i zużywalne , poczęstunek: kawa, herbata i ciastka) . Na koniec modułu każdy z uczestników dostaje certyfikat zakończenia warsztatów.

WIZYTA ZAWODOWOZNAWCZA Z NOCLEGAMI I PEŁNYM WYŻYWIENIEM

CZAS TRWANIA 2 DNI  (16 godzin lekcyjnych) – Koszt 200 zł od ucznia.

  • Cena obejmuje realizację dwóch modułów ( Moduł I: pompy ciepła – jeden dzień. Moduł II – fotowoltaika i solary – drugi dzień) W cenę wliczone ( noclegi, pełne wyżywienie ( śniadanie, obiad, kolacja oraz materiały szkoleniowe i zużywalne ) . Na koniec każdy z uczestników dostaje certyfikat zakończenia warsztatów.

OFERTA DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

CZAS TRWANIA 1 DZIEŃ  ( 8 godzin lekcyjnych) – Koszt 80 zł od ucznia.

  • W cenę wliczone ( materiały szkoleniowe i zużywalne , poczęstunek: kawa, herbata i ciastka, certyfikat zakończenia zajęć).

Zakres zajęć:

LEKCJA OZE – MODUŁ I „WODA” – 3 godziny lekcyjne

LEKCJA OZE – MODUŁ II „ENERGIA”- 3 godziny lekcyjne

LEKCJA OZE – MODUŁ III „SEGREGACJA” – 2 godziny lekcyjne


ZAPISY:

Zapisy na wizyty zawodoznawcze i lekcje OZE odbywają się drogą telefoniczną, lub poprzez e-mail – rlobocki@eturia.pl

Zajęcia odbywają się w specjalistycznym, Eko-Energetycznym Centrum Suchoraba 12, 32-005 Suchoraba.

Kontakt

REFERENCJE

LISTA PROJEKTÓW SZKOELNIOWYCH REALIZOWANYCH PRZEZ KONSORCJUM

Konsorcjum zrealizowało do tej pory kilkanaście wizyt zawodowych dla szkół w zakresie energii odnawialnej i budownictwa energooszczędnego dla takich instytucji jak:

  • – Zespół Szkół Budowlanych Nr 1 w Krakowie , ul. Szablowskiego 1
  • – Zespół Szkół Elektrycznych Nr 1 w Krakowie, ul. Kamieńskiego 49
  • – Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Niepołomicach
  • – Zespół Szkół Budowlanych „Chemobudowa Kraków” Kraków, osiedle Urocze 13
  • – Zespół Zawodowych Nr 1 w Krakowie, ul. Rzeźnicza 4 , Kraków
O nas
O Centrum
Realizacje